ایران ، تهران
09126165708

سه نظام دریل و انواع آن

سه نظام دریل و انواع آن

سه نظام دریل و انواع آن

انواع سه نظام دریل چیست؟

دریلها از ابزارهایی است که بسیار پر طرفدار و پرکاربردی است که قابلیت استفاده در صنایع مختلف را دارد و علاوه بر این در هر خانه ای از آن استفاده می شود. یکی از اجزای مهمی که این دستگاه دارد، سه نظام است که از مهمترین اجزای آن بوده و در واقع رابط بین دستگاه و مته می باشد.
نحوه عملکرد ۳ نظام به این صورت می باشد که فک ها و شفت مته درون آن جای می گیرد.  بعد از بسته شدن فک ها، شفت محکم شده و آماده  کار می شود. همینطور چرخ دنده های پشت سه نظام با چرخ دنده های روی دریل درگیر می شود و با چرخش موتور سه نظام به صورت دورانی حرکت می نماید. ۳ نظام اگر در جهت حرکت عقربه های ساعت (راستگرد)  بچرخانید، فک ها به صورت موازی جمع شده و شفت مته دقیقا در مرکز سه نظام قرار می گیرد و اگر در خلاف جهت حرکت عقربه های ساعت (چپگرد) خرخانده شود،فک ها از هم باز شده و مته آزاد می گردد. سه نظام بسته به نوع آن به کمک دست یا آچار باز و بسته می شود که در ادامه به طور کامل توضیح داده شده است.

سه نظام دریل

اتومات:

همان طور که از نامش مشخص است، به صورت اتومات و بدون هیچ ابزاری و تنها با چرخاندن آن با دست گیره ها باز شده و مته داخل گیره قرار می گیرد. کار کردن با سیستم های اتومات بسیار ساده بوده و سرعت انجام کار با استفاده از آن بسیار بالاست.

 

آچار خور یا دستی:

برای اینکه مته درون سه نظام جای گیرد می بایست آن را با کمک آچار مخصوصی باز نمود به همین دلیل است که به آن سه  آچار خور یا دستی گفته می شود.

 

ظرفیت سه نظام چیست؟

ظرفیت سه نظام یعنی اندازه قطر مته ای که درون آن قرار می گیرد و در واقع حداکثر میزان باز شدن گیره‌ها. سایز و ظرفیت مته در زمان انتخاب مهم است چرا که اندازه مته و ظرفیت ۳ نظام می بایست متناسب باشد تا بتواند مته را محکم در جای خود نگهداری نماید.

سه نظام دریل

مناسب ترین سایز ۳ نظام

  • قبل از انتخاب سایز ۳نظام های دستی می بایست به اندازه آچار توجه نمود. به طور کلی دو نوع آچار پرکاربرد وجود دارد ۱۰ و ۱۳ میلیمتری.
  • هرچقدر مته سایز بزرگتری داشته باشد، می توان با آن سوراخ بزرگتری ایجاد نمود و از این رو می بایست از یک آچار سه نظام بزرگتر استفاده کرد.
  • در صورتی که نیاز به آچار مثلا ۲۰ میل برای ایجاد سوراخ بزرگ هست، به دلیل اینکه این سایز آچار موجود نمی باشد، راهکار این است که از دریل نوع دیگر و از آچار های سه نظام SDS که اتوماتیک می باشند، استفاده نمود.

 

نحوه اندازه‌گیری‌ آچار ۳نظام

در صورتی که آچار مفقود شده است و قصد خرید مجدد آن را دارید، اولین کاری که می بایست انجام دهید، شناسایی سایز ۳ نظام می باشد. نگران نباشید این کار را به راحتی و با روش هایی که در ادامه گفته شده است، می توانید  به دست آورید:

  1. مراجعه به دفترچه راهنمای دستگاه: روی دفترچه مشخصات ۳نظام گفته شده است. در صورتی که دفترچه راهنما در دسترس نمود، کافی است به اطلاعات حک شده بر روی بدنه دستگاه نگاهی بیندازید.  لاتزم به ذکر است که اندازه مته ها بین ۱/۴، ۳/۸، ۱/۲ اینچ می باشند.
  2. اندازه گیری قطر دایره ای روی سه نظام: دلیل اندازه گیری این قسمت این است که مختص قرار گرفتن آچار است. بهترین وسیله برای اینکه بتوانید به صورت دقیق اندازه گیری کنید، کولیس می باشد.
  3. یادداشت کردن سایز: برای خرید و مراجعه به فروشگاه های لوازم صنعتی می بایست سایز سوراخ سه نظام و اندازه مته مورد نظر را یادداشت نمایید تا بتوانید آچار مورد نظرتان را تهیه نمایید.

سه نظام دریل

مهم ترین فاکتورهای خرید آچار سه نظام

  1. اندازه، دوام و جنس: شناخت اندازه، دوام و جنس یک آچار بسیار مهم است. اندازه آن تاثیر زیادی در کاربرد آن دارد. مثلا یک آچار سه نظام سایز ۳/۸ اینچی دوام زیاد و کاربرد زیادی ندارد. برای پروژهای صنعتی و سنگین از سایز ۱/۲ اینچ بهتر است استفاده شود.
  2. متریال ساخت: مواد سازنده نیز قطعا مهم هستند. از پلاستیک یا فلز و گاها از هر دوی این متریال ها در ساخت آچار سه نظام استفاده می گردد اما جنس پلاستیکی ABS با کیفیت‌ترین انتخاب  می تواند باشد.
  3. تعداد گیره‌های نگهدارنده : معمولا تولید‌کنندگان، آچارهای سه نظام را با سه گیره روی دریلها قرار می‌دهند. اگر یکی از گیره‌ها شکسته شوند یا به هر دلیلی جا به جا گردند، احتمال دارد که بتوانید کارهای سبک را با آن انجام دهید ولی قطعا ایمنی بالایی نخواهد داشت. پس هنگام خرید به  ایمن فاکتور هم توجه داشته باشید.

 

سه نظام دریل

سه نظام دریل و انواع آن

برای مشاوره رایگان و خرید انواع ابزار لطفا با شماره های زیر تماس حاصل نمائید :

 

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.Required fields are marked *