ایران ، تهران
09126165708

کمپرس سنج موتور چیست وچه کاربردی دارد ؟

کمپرس سنج موتور چیست وچه کاربردی دارد ؟

کمپرس سنج موتور چیست وچه کاربردی دارد ؟

کاربرد کمپرس سنج موتور چیست؟

جهت سنجش عملکرد بخشی از موتور خودرو از دستگاهی به نام کمپرس سنج موتور استفاده می شود که از جمله تجهیزات گاراژی به شمار می رود. با این وسیله کاربردی می توانید به بررسی وضعیت آب بندی سیلندرها و رینگ ها و همچنین حرکت پیستون ها، داخل و خارج شدن دود از مسیر سوپاپ ها و نیز وضعیت نصب واشر سرسیلندر و تمام مواردی که در نهایت منجر به احتراق صحیح گردد، بپردازید. در واقع هر گونه ایرادی در این قسمت ها را به راحتی می توانید تشخیص دهید و به رفع مشکل به وجود آمده اقدام نمایید. هدف از خرید و استفاده از این وسیله، کاهش هزینه های تعمیرات جدی در قسمت موتور می باشد.

کمپرس سنج موتور

کمپرس سنج موتور چگونه کار می کند؟

برای کار کردن با این دستگاه می بایست آن را به وسیله اتصالات، به جای شمع بر روی سیلندر ببندید. برای این کار می بایست از دو تبدیل استفاده کنید.این دو تبدیل با سایز رزوه استاندارد شمع ها، داخل جعبه دستگاه قرار دارند. برای کار با این ابزار گاراژی،می بایست زمانی که موتور خودرو خاموش است، ابتدا دریچه گاز و هوا را باز کنید و در مرحله بعد، یکی از شمع ها را باز نمایید و در جای آن اتصال شیلنگ کمپرس سنج را ببندید و سپس گیج اندازه گیری با کوپلینک به شیلنگ را وصل کنید. قبل از هر چیز اطمینان از نصب صحیح و بدون نشتی قطعات دستگاه به همدیگر و نیز روی سیلندر بسیار مهم است.

کمپرس سنج موتور

آموزش کار با کمپرس سنج

  • ابتدا چند ثانیه استارت جهت انتقال هوای فشرده شده در پس آن، به درون گیج لازم است. این گیج به شکلی طراحی شده است که عقربه آن روی حداکثر میزان کمپرس قرار می گیرد و پس از یادداشت عدد کمپرس از روی گیج با فشردن شاسی زیر آن، می توانید عقربه را آزاد و به حالت استفاده مجدد برگردانید.
  • در مرحله بعد تکرار فرآیند مطرح شده در بالا برای تک تک سیلندرها ویادداشت عدد کمپرس هوا  ضروری است.
  • با انجام مراحل فوق در نهایت از طریق اطلاعاتی که جمع آوری شده، کمپرس هر سیلندر به صورت مجزا و همچنین با قیاس با سیلندر های همجوار ارزیابی می شود.
  • به طور کلی نباید تفاوت فشار کل سیلندرهای هر موتور بیشتر از ۱۰درصد باشد.
  • فشار کم دو سیلندر مجاور هم، به معنای ضعف در کیفیت یا نصب نامناسب واشر سرسیلندر خواهد بود.
  • کمپرس کم یکی از سیلندرها نسبت به سایرین، نشانه ای از فرسودگی رینگ و سیلندر و پیستون یا دریچه ها یا سوپاپ های ورود و خروج بنزین یا دود می تواند باشد. پاشیدن مقدار جزیی روغن موتور از طریق جای شمع به داخل سیلندر و تست مجدد ممکن است برای رفع این مشکل کارساز باشد. در واقع روغن در خلال تست به طور موقت عیب رینگ را می گیرد و آب بندی مختصری انجام می دهد.
  • در صورتی که بعد از روغن کاری عدد نشان داده شده نسبت به تست قبلی افزایش داشت، بدین معنی است که رینگ یا پیستون یا محفظه سیلندر فرسوده شده یا خوردگی دارد، ولی اگر تغییری در عدد کمپرس حاصل نشد، نشانه فرسودگی یک یا هر دوی دریچه ها و سوپاپ های دود یا بنزین است.

کمپرس سنج موتور

قیمت و خرید کمپرس سنج

اگر چه دستگاه کمپرس سنج ابزاری با عملکردی ساده است اما لازم است در هنگام خرید، دقت نمایید تا بهترین و مناسب ترین مدل را انتخاب نمایید. به این دلیل که سنجش عملکرد موتور می بایست با دقت بالایی انجام شود لذا دقت بالا در در این دستگاه، حرف اول را می زند تا تخمین نادرستی از عملکرد موتور و در نهایت سبب تحمیل هزینه های بی مورد و سنگین نگردد. لازم به ذکر است که استفاده از آلیاژ نرم نسبت به بدنه سیلندر، در هنگام استفاده از تبدیل ها برای اتصال دستگاه به محل شمع، بسیار مهم است. چرا که در این صورت هیچ گونه صدمه ای در خلال تست به رزوه های سیلندر وارد نمی گردد.

کمپرس سنج موتور چیست وچه کاربردی دارد ؟

 

 

برای مشاوره رایگان و خرید انواع ابزار لطفا با شماره های زیر تماس حاصل نمائید :

 

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.Required fields are marked *