ایران ، تهران
09126165708

ذغال دریل چیست و چه کاربردی دارد ؟

ذغال دریل چیست و چه کاربردی دارد ؟

ذغال دریل چیست و چه کاربردی دارد ؟

 

برای استفاده از وسایل برقی نیاز به جریان مستقیم و یا باطری داریم که جریان برق را وارد دستگاه کند و مکانیزم حرکت را انجام دهد.

برخی از وسایل برقی دارای قطعات چرخشی هستند که نیاز دارند جریان برق را از موتور دریافت کنند تا باعث چرخش شوند.

برای انتقال جریان از موتور به قطعات در این قطعات، نیاز به یک قطعه است که ذغال نام دارد و وظیفه انتقال جریان برق از موتور به قطعات چرخشی را بر عهده دارد.

از جمله این وسایل برقی ،دریل است و برای اینکه مکانیزم چرخش را بدانیم نیاز است تا اطلاعات کاملی درباره ذغال دریل ها بدانیم و اینکه نحوه کارکرد ذغال در دیل چیست را بدانیم.

ذغال برای دریل یکی از قطعات مهم است که در این مقاله به آن پرداخته ایم ،برای یادگیری بیشتر با ما همراه باشید تا درباره زغال دریل بیشتر بدانید.

 

 

ذغال دریل

ذغال دریل چیست ؟

 

ذغال دریل یک قطعه غیر فلزی اما رسانا است که در موتور های برقی استفاده می شود.

این قطعه یک رسانا برای جریان الکتریسیته است و جریان برق را از خود عبور می دهد.

ذغال در دریل وظیفه انتقال جریان برق را بر عهده دارد و در واقع یک قطعه ثابت است که روی کالکتور نصب می شود و وظیفه آن برقراری اتصال میان بالشتک و کالکتور است.

زغال دریل یک قطعه مصرفی است و به مرور زمان از عمر آن کاسته می شود و نیاز است که تعویض شود.

گاهی اوقات ممکن است این قطعه دچار خرابی و جرقه شود و باید برای رفع ایراد آن ذغال را تعویض کنیم.

زغال دریل دارای انواع مختلفی است و مواد تشکیل دهنده آن کربن و گرافیت است.

 

ذغال دریل

انواع ذغال دریل

 

ذغال دریل را می توان بر دو اساس ابعاد و شکل و همچنین ساختار تقسیم کرد.

اما در یک حالت کلی از ذغال صنعتی الکتریکی در دریل ها استفاده می شود.

ذغال صنعتی در واقع مکانیزم انتقال جریان را بر عهده می گیرد و میان کالکتور و بالشتک اتصال را بر قرار می کند.

 

ذغال دریل

ذغال صنعتی الکتریکی

 

ذغال صنعتی در واقع یک قطعه مصرفی است و از آن در موتور دریل و ابزارآلات برقی استفاده می شود.

از ذغال صنعتی در ابزار های برقی خانگی و صنعتی استفاده می شود که از جمله مهم ترین آنها می توان به دریل ، فرز، پولیش، مینی فرز، جارو برقی، سشوار و … اشاره کرد.

ذغال های صنعتی از کربن و گرافیت تشکیل شده اند و برای ساخت آنها نیاز به یک دانش و تخصص است تا بتوانیم وسایل برقی پر قدرتی داشته باشیم.

هنگام انتخاب ذغال باید به مواردی همچون سختی، چگالی، مقاومت و موارد دیگر باید دقت کرد تا هنگام استفاده آن در دستگاه دچار مشکلاتی از قبیل خرابی ذغال دریل و یا جرقه زدن نباشیم و اینکه آسیبی نیز به دستگاه وارد نشود.

 

ذغال های صنعتی را می توان از لحاظ ساختار به دسته های زیر تقسیم کرد:

  • ذغال گرافیتی: ذغال های گرافیتی درصد خالص تری کربن و گرافیت نسبت به انواع دیگر دارند و می توانند جریان ۱۲ آمپر بر سانتی متر مربع را از خود عبور دهند.
  • ذغال گرافیت فلزی: در این دسته از ذغال ها علاوه بر کربن گرافیت از فلز نیز استفاده می شود تا جریان برق بیشتری را منتقل کند و مقاومت الکتریکی در این دسته بیشتر است. از جمله فلزات به کار رفته شده در این ذغال می توان به فلز مس و نقره اشاره کرد.
  • ذغال رزین دار: این دسته از ذغال ها با ترکیب گرافیت کربن و مواد رزین تشکیل می شوند و می توانند جریان ۸ آمپر بر سانتی متر را از خود عبور دهند.

 

 

کاربرد ذعال صنعتی

 

با توجه به اینکه از ذغال ها برای انتقال جریان استفاده می شود کاربرد آنها نیز متفاوت و مختلف است.

جنس ذغال ها و درصد مواد تشکیل دهنده آنها نیز با یکدیگر فرق دارد و می توان در وسایل برقی مختلفی از آنها استفاده کرد که یکی از مهم ترین کاربرد آن ذغال دریل است.

 

در زیر به مهم ترین وسایل برقی که از ذغال در آنها استفاده می شود اشاره می کنیم.

  1. لوازم برقی خانگی
  2. تجهیزات حمل و نقل
  3. موتور کارخانه های صنعتی و دینام ها
  4. ابزارآلات برقی

 

ذغال دریل

ذغال دریل برقی

یکی از موارد استفاده از ذغال در دریل برقی است. ذغال در دریل این وظیفه را بر عهده دارد که میان موتور و قطعات چرخشی اتصال را بر قرار کند و با انتقال جریان برق از موتور به سیستم چزخشی مکانیزم حرکت و کار را آماده می کند.

ذغال دریل جزء قطعات مصرفی است و از جنس کربن و گرافیت تشکیل شده است و به مرور زمان از عمر آن کاسته می شود و نیاز است که آن را تعویض کنیم.

جنس بکار رفته در ساخت ذغال برای دریل کربن گرافیت است و از درصد بالای خلوص نیز برخوردار است.

زغال دریل برقی هر چقدر که کیفیت بالایی داشته باشد می تواند قدرت بیشتری را به وجود بیاورد و مقاومت بالایی نیز در برابر خرابی و زود تمام شدن داشته باشد.

 

 


مطالعه بیشتر : بهترین برند دریل در سال 1401


 

علت جرقه زدن ذغال دریل و کلکتور

 

یکی از مواردی که ممکن است هنگام کار با دریل پیش بیاید این است که ذغال دریل جرقه بزند.

جرقه زدن به عوامل مختلفی بستگی دارد و می تواند علت های زیاادی داشته باشد که از مهم ترین آنها می توان به عدم اتصال کامل با کالکتور اشاره کرد.

برای اینکه بدانیم چرا زغال دریل جرقه می زند و چگونه می توان این مشکل را بر طرف کرد در ادامه به موارد مهم در این باره می پردازیم.

  • کثیف شدن سطح کالکتور: زمانی که سطح کالکتور کثیف می شود یا گرد و غبار بر سطح آن می نشیند انتقال نیرو و جریان برق به درستی برقرار نمی شود و در این زمان شاهد ایجاد جرقه در ذغال دریل می شویم.
  • کم شدن فشار فنر: فنر در ذغال دریل باعث می شود تا ذغال با فشار به کالکتور چسبیده و اتصال برقرار شود. از مهم ترین عواملی که موجب کم شدن فشار فنر ذغال می شود فرسودگی فنر و استاندارد نبودن آن است.
  • خراب شدن جا ذغالی: جا ذغالی ممکن است به مرور زمان بر اثر حرارت از شکل خارج شود و ذغال به شکل درستی داخل آن قرار نگیرد این مشکل هم باعث می شود تا ذغال در دریل جرقه بزند و برای رفع این مشکل باید جا ذغالی را تعویض کرد.
  • خراب شدن کالکتور: از دیگر موارد مهم این است که سطح کالکتور و تیغه های آن خراب شود و اتصال برقرار نشود. خرابی کالتور می تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

نکته: گاهی اوقات ممکن است که ذغال نو و تازه نیز جرقه بزند و این موضوع کاملا طبیعی است. اصطلاحا باید ذغال آب بندی شود یعنی سطح آن با سطح کالکتور یکسان شود.

 

ذغال دریل

علائم تمام شدن ذغال دریل

 

زغال دریل یک قطعه مصرفی است و در مدت زمان استفاده تمام می شود اما دلایلی نیز وجود دارد که ممکن است باعث شود تا ذغال دریل زودتر از زمان در نظر گرفته شده تمام شود که از مهم ترین این دلایل می توان به مواردی مانند : خراب بودن آرمیچر که اصطلاحا گفته می شود کالکتور ذغال خور است و اینکه ذغال استاندارد نباشد یعنی ذغال نرم باشد یا سفت باشد اشاره کرد.

اما در حالت کلی نمی توان علائم تمام شدن ذغال را پیش از تمام شدن و خاموش شدن دریل متوجه شد و دانست  مگر در دستگاه هایی که دارای فیوز هشدار اتمام هستند.

 

زمان تعویض ذغال دریل

 

ذغال دریل قطعه ای است که هر چند وقت یک بار نیاز به تعویض دارد و زمان آن را باید بدانیم.

در برخی از ابزارآلات برقی این ویژگی مهم وجود دارد و قبل از تمام شدن هشدار می دهد و باید ذغال را تعویض کرد.

اما اگر در دستگاه هایی این مزیت مهم وجود نداشت باید عوامل مهم دیگری را در نظر گرفت که از مهم ترین آنها می توان به مواردی مانند: فعال شدن فیوز، جرقه زدن اشاره کرد و اینکه اگر کار با دستگاه زیاد است هر دو هفته یکبار ذغال را چک کنیم و چنانچه حجم کار کم است هر ماه یکبار این کار را انجام دهیم. اما به صورت عادی زمانی که ذغال به پایان می رسد یا تمام می شود باید زغال دریل را تعویض کنیم.

 

 

نحوه تعویض ذغال دریل

 

نحوه تعویض ذغال دریل به دو صورت دسترسی آسان و همچنین جا گذاری در پوسته انجام می شود.

شیوه دسترسی آسان به این صورت است که روی دستگاه قسمتی است که با باز کردن ساده می توان ذغال را نصب کرد.

اما در حالت دوم بحث کمی تخصصی است و نیاز است که تخصص باز کردن دستگاه و پیداکردن کالکتور داشته باشیم و چنانچه این توانایی را داریم می توانیم دستگاه را باز کرده و زغال دریل را روی کالتور در جا ذغالی تعویض کنیم.

اما توصیه می شود اگر برای اولین بار قصد تعویض را دارید از یک تعمیر کار کمک بگیرید.

 

ذغال ابزار برقی

 

اکثر ابزارآلات برقی دارای ذغال هستند و ذغال در آنها نقش مهمی را دارد.

نقش مهم ذغال این است که موجب اتصال کالتور با بالشتک در دستگاه می شود و این اتصال باعث ایجاد جریال در دستگاه می شود.

در تمام دستگاه هایی که ذغال وجود دارد مکانیزم و عملکرد آنها یکسان است و نحوه تعمیر و تعویض آنها نیز شبیه به هم است.

با توجه به اینکه ابزارآلات برقی صنعتی و نیمه صنعتی تنوع بالایی دارند از مهم ترین آنها می توان به بتن کن، فرز، پولیشر، چکش تخریب و… اشاره کرد که در ساخت آنها از ذغال استفاده می شود.

 

خرید ذغال دریل

 

از آنجایی که ذغال دریل یک قطعه مصرفی است و پس از مدتی به پایان می رسد هنگام خرید آن باید به موارد مهمی از جمله استاندارد بودن و متریال کربن آن دقت کرد.

در بازار ذغال های مختلفی وجود دارد اما بهترین ذغال آن است که در ساخت آن از درصد خالص تری کربن گرافیت استفاده شده باشد و اینکه دارای استاندارد کافی باشند.

برند سازنده و کاربرد آن نیز از دیگر مواردی است که باید در نظر داشت.

 


مطالعه بیشتر  : دریل گران قیمت یا دریل ارزان قیمت ؟


در پایان :

یکی از قطعه های مهمی که به منظور کارکرد مطلوب دریل ها نیاز است وجود ذغال است که باید از بهترین ها باشد تا به دستگاه آسیب نرسد.

در این مطلب سعی کردیم تمام موارد مهم و کاربردی را در خصوص ذغال و انواع ذغال دریل بیان کنیم.

اگر در این زمینه سوالات دیگری دارید می توانید با همکاران ما در ابزار نوین تماس حاصل نمایید.

 

برای مشاوره رایگان و خرید ابزار ، خرید دستگاه جوش ، سنگ فرز  ،  دریل ، خرید ابزار الات و … لطفا با شماره های زیر تماس حاصل نمائید :

 

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.Required fields are marked *