ایران ، تهران
09126165708

جوش منقطع چیست و با جوش پیوسته چه فرقی دارد ؟

جوش منقطع چیست و با جوش پیوسته چه فرقی دارد ؟

جوش منقطع چیست و با جوش پیوسته چه فرقی دارد ؟

 

جوشکاری یک روش مطلوب و پرکاربرد در اتصال دادن انواع مواد و متریال های مختلف با ضخامت گوناگون است و به روش های متنوعی نیز انجام می شود که در کل همه این روش ها و حالت ها تحت عنوان جوشکاری تعریف می شوند و در زمینه های گوناگون و صنایع مختلف کاربرد دارند.

علاوه بر این روش ها و حالت ها، برخی تکنیک ها نیز در جوشکاری وجود دارند که از جمله آنها می توان به جوش منقطع و جوش پیوسته اشاره کرد.

در جوشکاری ،تکنیک ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند و برای کاربر نیز مهم است که بتواند از این تکنیک ها استفاده کند.

در این مقاله قصد داریم به صورت کامل و دقیق جوش منقطع را تعریف کرده و به شناخت آن برسیم و در ادامه نیز به تفاوت جوش منقطع و پیوسته بپردازیم.ب

 

جوشکاری چیست؟

در تعریف اینکه جوشکاری چیست باید بگوییم که جوشکاری یکی از فرایند ها و عملیات های اتصال است که در آن دو قطعه با طول و ضخامت مختلف به دو روش ذوبی و جامد به یکدیگر متصل می شوند. هر کدام از حالت های ذوبی و جامد در جوشکاری دارای روش ها و حالت های مختلفی هستند که با کمک آنها می توان در صنایع مختلف کار جوشکاری و فرایند اتصال را انجام داد.

جوشکاری یکی از حرفه های کاربردی است که در سالیان اخیر رشد و پبشرفت بسیاری داشته و دستگاه های جوش مدرن و پیشرفته ای نیز با آمپر های بالا و قابلیت های مختلف تولید شده است که به وسیله آنها می توان علاوه بر فولاد کربن دار، فلزات رنگین از جمله آلومینیوم و استیل را جوشکاری کرد .

برخی از روش ها و حالت های جوشکاری نیز این قابلیت را دارند که مواد غیر فلزی از جمله پی وی سی را نیز جوشکاری کنند.

 

جوش منقطع چیست و با جوش پیوسته چه فرقی دارد

جوش منقطع چیست؟

جوش منقطع (interrupted welding) یکی از تکنیک های جوشکاری است که اصطلاحا با نام هایی همچون جوش بخیه و جوش کوک نیز شناخته می شود و همانطور که از نام آن نیز مشخص است در آن جوشکاری به صورت ناپیوسته انجام شده و تنها نقاطی را که مد نظر داریم جوش می دهیم.

جوشکاری منقطع در انواع مختلفی انجام می شود که در این تکنیک از جوشکاری ،حرارت کمتری به نسبت جوش پیوسته ایجاد می شود.

جوشکاری منقطع به ما کمک می کند تا با سرعت بیشتری کار جوشکاری را انجام دهیم و علاوه بر این جلوی شکستگی و کج شدن فلز را می گیرد.

هنگامی که از این تکنیک جوشکاری استفاده می شود مقدار جوش استفاده شده نیز کم می شود که این کم شدن کمک می کند تا وزن قطعه کار کاهش یابد.

سرعت کار، کاهش مقدار جوش و پایین آمدن وزن قطعه در مجموع موجب می شود که این تکنیک جوشکاری هزینه کمتری در برداشته باشد.

 

انواع جوش منقطع

 

این تکنیک جوشکاری نیز مانند دیگر روش ها و تکنیک های جوشکاری دارای انواع مختلفی است که در ادامه این انواع را معرفی می کنیم.

 

جوش منقطع زنجیره ای

 

جوش منقطع زنجیره ای از انواع جوشکاری منقطع است که در آن جوشکاری در دو طرف قطعه کار و منطبق با هم انجام می شود که از مقاومت کمتری نیز برخوردار است.

از این روش در زمان هایی که فشار روی قطعه کم باشد استفاده می شود. به این روش اصطلاحا جوش موازی هم گفته می شود.

 

جوش منقطع چیست و با جوش پیوسته چه فرقی دارد

جوش منقطع شطرنجی

 

جوش شطرنجی منقطع دقیقا نقطه مقابل جوش زنجیره ای است و روش کار به این صورت است که در زمان جوش دادن قطعه کار نقاط جوش خورده روی هم منطبق نیستند و مانند خانه های شطرنج یک در میان هستند بدین معنا که فاصله های جوشکاری روی هم قرار ندارد و گام جوشکاری یکسان است و هر دو طرف جوش دارای مقاومت مناسبی هستند.

 

علامت جوش منقطع

جوش منقطع یک روش پرکاربرد و متداول در جوشکاری است و از آنجایی که در این روش بین عملیات جوشکاری فاصله وجود دارد یعنی اینکه یک قسمت را جوش می دهیم و پس از فاصله با بخش جوش داده شده قسمت دیگری را جوش می دهیم، با نام جوشکاری منقطع شناخته می شود و مانند دیگر روش ها و حالت های جوشکاری دارای علامت است و علامت جوشکاری منقطع نیز به شکل « – » نشان داده می شود.

 

جوش منقطع چیست و با جوش پیوسته چه فرقی دارد

 

مزایای جوش منقطع

 

همانطور که توضیح دادیم این مدل از جوش دارای مزیت ها و ویژگی های زیادی است که کاربران را ترغیب می کند تا از این روش بسیار استفاده کنند. در زیر به مهم ترین مزیت های این نوع جوش اشاره می کنیم.

  • کاهش مقدار جوش
  • افزایش سرعت جوش
  • کاهش وزن قطعه جوش
  • صرفه جویی در هزینه

معایب جوش منقطع

جوش منقطع مانند دیگر روش ها و حالت های جوشکاری ذوبی دارای مزیت ها و معایب است که این معایب در مقابل مزیت های آن ناشمار است که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم.

  1. مقاومت کم
  2. عدم استفاده این روش در جوش فلزات با ضخامت بالا

 

کاربرد جوش منقطع چیست ؟

این روش جوش یک فرایند در عملیات جوشکاری است که از مزیت های زیادی برخوردار است و همین مزیت ها سبب گشته تا از آن در زمینه ها و صنایع مختلف استفاده شود. در ادامه کاربرد جوش منقطع را به صورت تیتر وار اشاره می کنیم.

  • متصل کردن تسمه به بخش های باریک
  • متصل کردن مهره به یک سطح بزرگ و صاف
  • متصل کردن صفحه کفی و تخت به یک سازه
  • اتصال صفحات عمود به یکدیگر(جوش گوشه)

چه زمانی نباید از جوش منقطع استفاده کرد؟

این تکنیک جوشکاری زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که قصد داریم به صورت فاصله دار و غیر پیوسته روی قطعه کار جوش انجام بدهیم و یا اینکه به مقاومت کمتری نیاز داریم به همین خاطر در مواردی مانند جوشکاری لوله که نباید درز وجود داشته باشد نمی توان از این تکنیک استفاده کرد و حتما باید از جوش پیوسته استفاده کنیم و علاوه بر آن در زمانی هایی که به مقاومت بالاتری نیاز داریم استفاده از جوشکاری منقطع به صلاح نیست.

 

جوش منقطع چیست و با جوش پیوسته چه فرقی دارد

 

جوش پیوسته چیست؟

جوش پیوسته همانطور که از نام آن مشخص است یک روش جوشکاری است که در آن به صورت دائم و بدون فاصله عملیات جوشکاری را انجام می دهیم. از این روش در جوشکاری هایی که نباید در آنها درز وجود داشته باشد مانند جوشکاری لوله ها و مخازن استفاده می شود. جوشکاری پیوسته می تواند در مدل ها و روش های مختلفی انجام شود و همچنین از مزیت ها و ویژگی های زیادی نیز برخوردار است.

 

تفاوت جوش منقطع و پیوسته چیست؟

اولین و اصلی ترین فرق جوش منقطع با پیوسته در فاصله جوش است یعنی اینکه در جوش پیوسته بدون وقفه و سرتاسری قطعه کار را جوش دهیم اما جوش منقطع به این شکل نیست و کاربر با فاصله های مشخص به دو صورت زنجیره ای و شطرنجی کار جوشکاری را انجام می دهد.

دیگر تفاوت این دو روش جوشکاری در کاربرد آنها است که هر کدام با توجه به ماهیتی که دارند متفاومت با هم هستند برای مثال از جوش منقطع نمی توان در جوشکاری لوله ها استفاده کرد.

سرعت کار و کاهش هزینه نیز تفاوت مهم دیگر است بدین صورت که در جوش منقطع سرعت کار بسیار بیشتر از جوشکاری پیوسته است و با توجه به حجم جوش هزینه های آن نیز کاهش می یاید اما مقاومت در جوشکاری پیوسته با توجه به اینکه سرتاسر قطعه کار جوش میخورد به نسبت جوشکاری منقطع بیشتر است.

در پایان :

تلاش کردیم به طور جامع، درباره جوش منقطع و پیوسته و همچنین تفاوت های این دو تکنیک ،مطالبی را بیان کنیم تا به شناخت هر چه بهتر شما از جوشکاری منقطع و اینکه اصولا این تکنیک جوشکاری چیست و چه کاربرد هایی دارد کمک کند. در این زمینه اگر نیازمند کسب اطلاعات بیشتری هستید می توانید با همکاران ما  تماس حاصل نمایید.

 

برای مشاوره رایگان و خرید انواع ابزار ، خرید دستگاه جوش ، سنگ فرز  و دریل لطفا با شماره های زیر تماس حاصل نمائید :

 

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.Required fields are marked *