ایران ، تهران
09126165708

مهمترین نکات نگهداری شیلنگ جوشکاری

مهمترین نکات نگهداری شیلنگ جوشکاری

مهمترین نکات نگهداری شیلنگ جوشکاری

 

نکات مهم در نگه‌داری شیلنگ جوشکاری

ابزار مهمی که در فرایند جوشکاری وجود آن لازم و ضروری است، شلنگ جوشکاری می باشد. به دلیل اینکه عملیات جوشکاری، عملیاتی است که ممکن است خطراتی به همراه داشته باشد، لذا نگه داری اصولی و درست از لوازم جانبی جوشکاری از جمله شلنگ جوشکاری، اهمیت بسزایی دارد. از این رو در این مقاله قصد داریم به طور کامل شما را با این وسیله آشنا سازیم و در نهایت روش درست و اصولی نگهداری از آن را شرح دهیم. با ما همراه باشید و ادامه این مطلب را از دست ندهید.

شلنگ جوشکاری

معرفی انواع شیلنگ جوشکاری

همانطور که گفته شد، از مهم‌ترین لوازم در جوشکاری، شلنگ جوشکاری است که، وجود این وسیله برای شرایط کاری ایمن، الزامی است.از جنس لاستیک ساخته شده اند و جهت افزایش مقاومت آنها، از الیاف نخی نیز در ساخت آنها استفاده می شود. بخش رویی که به طور معمول جهت افزایش انعطاف‌پذیری شلنگ می باشد، از جنس لاستیک بوده و در مقایسه با بخش های زیرین ،مقاومت و استحکام کمتری دارد.. لایه زیرین نیز از جنس لاستیک یا مواد دیگری مانند ابریشم ساخته شده است که به طور معمول بسیار با دوام تر است و وظیفه آن محافظت از شلنگ در برابر ضربات یا هر عامل خارجی دیگر می باشد. لازم به ذکر است که این لایه می بایست در برابر فشار گاز داخلی نیز مقاومت بالایی از خود نشان دهد.

این وسیله کاربردهای مختلفی داشته و از جنس و کیفیت متفاوتی ساخته می شوند. در کل، می‌توان آنها را به دو نوع تقسیم کرد که هر کدام با انواع خاصی از جوشکاری، مرتبط است:

  • تکی
  • دوقلو

تقسیم بندی دیگر این شیلنگها با توجه به موارد زیر می باشد:

  • جنس
  • رنگ بندی
  • میزان فشار قابل تحمل

شلنگ جوشکاری

اصول مراقب از شیلنگ‌های جوشکاری

جلوگیری از اختلال در فرایند انتقال گاز:

شلنگها، به طور معمول در محیط‌هایی که بسیار در معرض ضربه، کشیدگی و … می باشند، قرار دارند لذا ممکن است در این مواقع، شکسته شود و یا ممکن است با قدم گذاشتن بر روی آن و خارج کردن اتصالات، در فرایند انتقال گاز، اختلال ایجاد شود. از این رو می بایست توجه زیادی به  این موضوع شود و از اختلال در فرایند گاز جلوگیری گردد.

توجه به ۴ مورد مهم توسط جوشکار:

گذراندن فرایند جوشکاری به صورت ایمن و بدون خطر، با انجام چهار موردی توسط جوشکار، امکان پذیر می گردد:

  1. روشن و خاموش کردن صحیح دستگاه‌ جوش
  2. بررسی محیط موردنظر
  3. بررسی تمامی ابزارآلات جوشکاری
  4.  به‌کارگیری مناسب شلنگ

استفاده از شیلنگ مرغوب و جلوگیری از نفوذ پذیری شیلنگ در مقابل گاز محصور شده در آن:

نفوذناپذیری شلنگ در مقابل گاز محصور شده از نکات مهم و قابل توجه می باشد. در صورتی که این گاز بتواند به علت وجود سوراخ در شلنگ از آن خارج شود، می‌تواند سبب به بروز انفجار یا مشکلاتی برای تنفس جوشکار گردد. لذا  جوشکار می بایست قبل از شروع به کار، امکان تجمع گاز در محیط را بررسی نموده  تا در صورت نفوذپذیری شلنگ، اقدامات لازم را انجام دهد.

توجه به گاز مورد استفاده در جوشکاری و جنس شیلنگ:

اکثرا گازهایی که در جوشکاری  استفاده می شوند، بر روی ساخت شلنگی که قرار است از آن استفاده شود، تاثیر می گذارد و لذا  تغییراتی در ترکیب آن به وجود آورند. لذا قبل از خرید حتما به این موضوع توجه نمایید.

جلوگیری از پارگی و  ترک خوردگی در شیلنگ:

اگر در شلنگ یا در سرپیک جوش مشکلی باشد و جریان گاز به‌درستی انجام نشود، پارگی یا ترک‌خوردگی شلنگ ممکن است، اتفاق بیفتد. این اتفاق به‌ مرور و با کاهش عمر آن، ممکن است پیش آید و یا در حین جوشکاری به‌ صورت ناگهانی اتفاق بیفتد که بسیار خطرناک است. از این رو فرد جوشکار می بایست هر چند وقت یک بار، آن را چک کرده و عیب یابی کند.

خرید جنس با کیفیت و همچنین رعایت نکات ایمنی حین کار :

از آنجایی که جوشکاری به طور معمول در محیط‌های شلوغ با وجود وسایل مختلف صورت می گیرد، ممکن است  راه رفتن افراد بر روی شلنگ، کشیده شدن آن روی زمین، افتادن قطعات مختلف بر روی آن و مواردی از این قبیل، آسیب جدی به شلنگ  وارد کند. بهترین راهکار این است که قبل از شروع کار، محیط مورد نظر را از وسایل غیر ضروری پاکسازی کرده و برای ایمنی بیشتر بهتر است با کیفیت ترین شلنگ جوشکار خریداری شود.

شلنگ جوشکاری

 نکات خرید بهترین شیلنگ جوشکاری

مشخص کردن نوع شیلنگ مورد نیاز قبل از خرید:

این شلنگ‌ها همان طور که گفته شد، بسیار متنوع هستند به دلیل اینکه هر کدام در شرایط خاصی استفاده می شوند. در هنگام خرید بهتر است به موارد زیر توجه نمایید، چرا که هر کدام از موارد زیر در شلنگ های مختلف، متفاوت هستند:

  • طول
  • نوع الیاف استفاده‌شده
  • میزان تحمل فشار توسط شیلنگ

توجه به آب‌وهوای محیط جوشکاری و انتخاب جنس مناسب متناسب با محیط:

از آنجایی که انجام عملیات جوشکاری باعث ایجاد حرارت بالا می‌شود، در صورتی که محیط مورد نظر نیز، دمای بالایی داشته باشد،ممکن است این حرارت به شلنگ آسیب وارد کند. جهت جلوگیری از این مشکل،حتما از نوعی که مناسب مناطق گرم و خشک است، استفاده نمایید. در محیطی با دمای بسیار پایین نیز، این موضوع صدق می کند. لذا باید شلنگی انتخاب کنید که متناسب با محیط مورد نظر باشد. قبل از خرید، حتما با فروشنده در رابطه با این موضوع مشورت نمایید.

خرید اتصالات شیلنگ با کیفیت:

عامل دیگری که در کاهش عمر شلنگها می تواند موثر باشد، اتصالات شلنگ است. لازم به ذکر است که این اتصالات به همراه شلنگ به فروش می رسند اما در صورتی که قصد خرید آنها را به صورت مجزا دارید، حتما دقت نمایید تا متناسب با شلنگی باشد که قرار است با آن کار کنید.

در پایان :

به دلیل اینکه تشخیص و خرید جنس تقلبی از اصل این روزها بسیار سخت شده است لذا ممکن است جنس نامرغوب و بی کیفیتی را خریداری نمایید. برای جلوگیری از این اتفاق توصیه ما به شما، خرید از ابزار نوین را پیشنهاد میکنیم . کارشناسان ما آماده ارائه مشاوره رایگان برای شما هستند تا بهترین ها را انتخاب کنید .

 

برای مشاوره رایگان و خرید انواع ابزار ، خرید دستگاه جوش ، سنگ فرز  و دریل لطفا با شماره های زیر تماس حاصل نمائید :

 

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.Required fields are marked *