ایران ، تهران
09126165708

چطور ابزار آلات را زنگ زدایی کنیم ؟

چطور ابزار آلات را زنگ زدایی کنیم ؟

چطور ابزار آلات را زنگ زدایی کنیم ؟

 

بهترین راه از بین بردن زنگ زدگی ابزارها

حتی اگر سال ها زنگ زدگی و کثیفی روی ابزار باغبانی خود ایجاد کرده اید، می توانید آنها را به سرعت و به راحتی و بدون هیچ گونه اسکرابی تمیز کنید.

شما فقط به دو ماده خانگی نیاز دارید تا ابزارهای شما براق و نو کنید.

قبل از هر چیز  باید بگوییم که زنگ زدگی چیست؟ در پاسخ باید گفت ،زنگ زدگی نام دیگری برای اکسید آهن است، یک لایه پوسته پوسته قرمز مایل به قهوه ای که وقتی آهن (یا آلیاژی که حاوی آهن است ، مانند فولاد) در معرض اکسیژن و رطوبت برای مدت زمان طولانی ایجاد می شود، به وجود می آید.

برای از بین بردن زنگ زدگی، می توان از یک فرز انگشتی استفاده نمود تا زنگ زدگی را از بین برد یا با برس سیمی.

اما  هیچ کدام گزینه ها روش جذابی برای این کار نیستند. خوشبختانه راهی برای از بین بردن زنگ زدگی وسایل باغبانی بدون زنگ زدگی تنها با استفاده از دو ماده ساده خانگی وجود دارد و می توانید این کار را برای همه ابزارها انجام دهید ، نه فقط برای وسایل باغبانی.

زنگ زدایی ابزار آلات

لوازم مورد نیاز 

  • ابزار زنگ زده
  • سرکه تمیز کننده یا سرکه سفید مقطر
  • شیشه خالی، قوطی آلومینیومی یا ظرف کوچک (یک ظرف ماست بزرگ عالی است)
  • پد شستشوی سنگین
  • پارچه تمیز نرم
  • روغن چند منظوره ۳-IN-ONE

 

مرحله ۱:  در سرکه خیس کنید

لوازم خود را در شیشه یا ظرف دیگری قرار دهید ، سپس آنقدر سرکه بریزید که تمام قسمت های زنگ زده را بپوشاند.

بسته به میزان زنگ زدگی و نوع سرکه مورد استفاده ، ابزار را به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت خیس کنید.

(گاهی اوقات ، حتی یک یا دو ساعت برای مقادیر کمی زنگ زدگی کافی است.) پس از ۱۲ تا ۲۴ ساعت ، بدترین زنگ زدگی از بین می رود و بقیه آن شل شده و به راحتی با دست پاک می شود.

 

مرحله ۲: زنگ زدگی را پاک کنید

آنها را از سرکه بردارید و از یک تمیز کننده سنگین (مانند اسکاچ) برای پاک کردن باقی مانده زنگ از فلز استفاده کنید.

آنها باید با تلاش بسیار کمی از بین بروند. در ابزارهایی که دارای قطعات متحرک هستند، با پد تمیز کننده همه گوشه ها را تمیز کنید.

و با آب شستشو دهید تا آخرین تکه های زنگ زده و هرگونه آثار سرکه برداشته شود.

اگر ابزار شما به شدت زنگ زده است (اگر سالهاست که تمیز نشده است) شاید لازم باشد مراحل ۱ و ۲ را دوباره تکرار کنید تا بتوانید زنگ زدگی را به طور کامل از بین ببرید.

 

مرحله ۳: آنها خشک کرده و روغن کاری کنید

 

هنگامی که لوازم شما عاری از زنگ زدگی شد، آن را با یک پارچه نرم کاملاً خشک کنید.

به اتصالات و چرخ دنده های محوری که رطوبت به راحتی در آنها جمع می شود توجه کنید و آنها را تا آنجا که ممکن است خشک کنید.

برای جلوگیری از ایجاد زنگ زدگی جدید روی ابزار خود ، چند قطره روغن چند منظوره ۳-IN-ONE روی تیغه و مفاصل بمالید و آنها را با یک پارچه تمیز کنید تا روغن پخش شود.

سعی کنید ابزارهای خود را با کمی روغن چند منظوره ۳-IN-ONE بعد از هر بار استفاده برای از بین بردن کثیفی و افزودن یک پوشش محافظ در انبار پاک کنید.

 

کلید داشتن ابزارهای تمیز ، خشک نگه داشتن آنها و روانکاری خوب آنهاست.

 

زنگ زدایی ابزار آلات

چگونه می توان زنگ زدگی را از ابزارهای بزرگتر پاک کرد؟

برای ابزارهایی که در شیشه جا نمی شوند ، مانند بیل و دستگاه های برش پرچ، می توانید ابزار را در یک سطل ۵ گالنی پر از سرکه تمیز کننده یا سرکه سفید فرو کنید. این همان روشی است که در مراحل ۱ و ۲ بالا ذکر شده است،  یا می توانید سرکه را روی آنها اسپری کنید ، سپس یک حوله آغشته به سرکه را محکم دور قسمت زنگ زده (مانند تیغه بیل) بپیچید. ابزار حوله ای را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید، آن را شل ببندید و بگذارید ۲۴ ساعت در محل بماند. (کیسه به مرطوب نگه داشتن حوله کمک می کند و از نشت آن به سطح شما جلوگیری می کند.)
تا آن زمان زنگ زدگی باید بیشتر حل شود و بقیه را می توان به راحتی با یک تکه تمیز کننده پاک کرد. آنها را بشویید تا هرگونه پودر زنگ زدگی و سرکه از بین برود، سپس آن را کاملاً خشک کنید و قبل از ذخیره ، یک لایه نازک از روغن چند منظوره ۳-IN-ONE بمالید.

 

تفاوت بین تمیز کردن سرکه و سرکه سفید چیست؟

آیا می دانید نوعی سرکه وجود دارد که به طور خاص برای از بین بردن چربی ، آلودگی و سایر بقایای روی سطوح فرموله شده است؟

سرکه تمیز کننده، همانطور که گفته می شود، ۶ درصد اسیدیته دارد ، در حالی که سرکه سفید (آنچه در آشپزخانه استفاده می کنید) ۵ درصد اسیدیته دارد. این ممکن است تفاوت چندانی به نظر نرسد، اما این ۱ درصد اضافی در واقع تمیز کردن سرکه را ۲۰ درصد قوی تر می کند.
در حالی که بسیاری از اسیدها در از بین بردن زنگ زدگی موثر هستند ، سرکه (اسید استیک) یک محصول ارزان قیمت و مفید برای نگه داشتن است. تمیز کردن با  جالب است زیرا سریع عمل می کند (به ویژه در زنگ های بسیار سنگین و سرسخت)، اما سرکه سفید نیز برای این ار بد نیست. از هر آنچه در دسترس شماست، استفاده کنید.

چرا سرکه زنگ زدگی را به خوبی از بین می برد؟

وقتی ابزار زنگ زده خود را در سرکه خیس می کنید، واقعاً چه اتفاقی می افتد؟

در اینجا چگونه علم آن را توضیح می دهد.

۳CH3COOH + FeOOH ⟶ Fe (CH3COO) 3 + 2H2O

این بدان معناست که CH3COOH (استیک اسید، که حاوی سرکه است) با FeOOH (زنگ زدگی) واکنش می دهد و باعث ایجاد Fe (CH3COO) 3 می شود که در غیر این صورت به نام استات آهن (III) شناخته می شود ، که محلول در آب است.این باعث می شود که زنگ زده شود و از سطح فلز خارج شود.

اگر تعجب کرده اید که چرا سرکه پس از خیس خوردن بسیار زنگ زده به نظر می رسد، به این دلیل است که می بینید استات آهن در آن شناور است.

سرکه به خودی خود ابزار را تمیز نمی کند، فقط زنگ زدگی را از بین می برد-به همین دلیل مهم است که بعد از آن از روغن مانند ۳-IN-ONE برای تمیز کردن و محافظت از پایان استفاده کنید.

زنگ زدایی ابزار آلات

جلوگیری از زنگ زدگی ابزارآلات

فارغ از روش هایی که برای برای از بین بردن زنگ زدگی مطرح شد، در این بخش میخواهیم راه حل هایی رائه نماییم که با پیروی از آنها، از زنگ زدگی ابزار آلات جلوگیری شود. همیه پیشگیری بهتر از درمان است.

  • بلافاصله پس از استفاده از ابزارهایتان آن‌ را خشک کنید.
  • پس از استفاده از هر ابزاری ریال می تواتید از اسپری‌های جلوگیری از زنگ زدگی نیز استفاده کنید.
  • سعی کنید لوازم خود را در جای مناسب نگهداری کنید. جایی که خشک و تمیز باشد.
  • از ایجاد گرد و غبار بر روی لوازم جلوگیری کنید و مرتب آنها را تمیز کنید به دلیل اینکه گرد و خاک ،رطوبت را به خود می کند و همانطور که می دانید، رطوبت سبب زنگ زدگی می شود.
  • نگذارید جعبه ابزارتان رطوبت بگیرید و مرتب آن را چک کتید.بسته‌های ژل سیلیکا (بسته‌های رطوبت‌گیر)در این گونه مواقع می توانند کمک کننده باشند و رطوبت اضافه را جذب کنند.
  • پیشنهاد جالب برای حذف رطوبت اضافی از جعبه ابزارتان، استفاده از نوع چوبی آنهاست. به دلیل اینکه چوب می تواند رطوبت اضافی را به خود جذب کند.

 

 

برای مشاوره رایگان و خرید انواع ابزار ، خرید دستگاه جوش ، سنگ فرز  و دریل لطفا با شماره های زیر تماس حاصل نمائید :

 

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.Required fields are marked *